Veelgestelde vragen BYOD

Onderstaande informatie is grotendeels bedoeld voor de ouders van leerlingen die hun kind hebben aangemeld voor het eerste leerjaar en ook voor de ouders met leerlingen in klas 2, 3 en 4.  Ook staat hier informatie voor ouders waarvan de kinderen in de vijfde klas of hoger zitten en die ook een device willen meenemen naar school. Dit laatste is geen verplichting. Deze leerlingen mogen een eigen device meenemen naar school of gebruik maken van de service van The Rent Company. Mocht uw kind een device willen meenemen naar school, dan wijzen wij u graag op de eisen waaraan het device moet voldoen (zie hieronder). 

Wat is BYOD-onderwijs?

BYOD staat voor Bring Your Own Device. De leerlingen nemen dus hun eigen laptop of tablet mee naar school. Dat is het principe van, oftewel BYOD-onderwijs.

Waarom BYOD-onderwijs?

ICT-vaardigheden en digitaal werken is in onze maatschappij niet meer weg te denken. Ook in het onderwijs na het Carmelcollege Emmen worden deze competenties van de leerlingen verwacht. Doordat wij de leerlingen hiermee laten kennismaken, zullen onze leerlingen straks in het vervolgonderwijs digitaal goed onderlegd zijn om daar succesvol in te kunnen stromen.

Wat is blended learning?

Het Carmelcollege Emmen blijft tijdens de lessen gewoon boeken gebruiken en gebruikt de ICT-middelen daarbij als ondersteuning en absoluut niet in plaats van boeken! De combinatie van traditionele boeken en digitale lesstof noemen we ‘blended learning’.

Wat zijn de voordelen?

Door de invoering van BYOD hebben de leerlingen altijd en overal de beschikking over (aanvullend) digitaal leermateriaal en kunnen zij allerlei bronnen op internet snel vinden. De lesstof wordt op deze wijze uitgebreid met visuele (animaties, filmclips) en auditieve onderdelen (geluidsbestanden). Docenten kunnen leerlingen meer op maat bedienen. Niet iedereen hoeft alles tegelijk in hetzelfde tempo te doen. Deze extra mogelijkheden in combinatie met boeken zorgt voor veel variatie en dat vinden leerlingen en docenten prettig.

Wat zijn de eisen?

Niet alle devices kunnen worden gebruikt op onze school. Om te kunnen garanderen dat ons netwerk stabiel blijft, eisen we dat het device een wifi-kaart heeft die de 802.11n-standaard ondersteunt. Ook verwachten we dat het device een accuduur heeft van rond de 5 uur. De schermgrootte is minimaal 9.7 inch (24.6 cm) en maximaal 13.3 inch (33.8 cm). Ook is een toetsenbord een vereiste om goed te kunnen werken met het device. Daarnaast is het verstandig dat er een hoes om het device gekocht wordt. Dit zal extra bescherming bieden tijdens het transport.

Klik hier voor een uitgebreid overzicht.

Welke software?

In principe is het niet de bedoeling dat leerlingen software gaan aanschaffen om daarmee aan de slag te gaan in de les. Alle hulpmiddelen die ingezet worden met behulp van de computer staan in de cloud. Dit houdt in dat ze benaderbaar zijn op iedere device dat verbonden is met het internet en beschikt over een browser. Een browser is het programma waarmee je op het internet kunt surfen. Denk hierbij aan Google Chrome of Safari. Om te kunnen tekstverwerken stelt de school Office 365 beschikbaar. Hiermee kunnen leerlingen in de browser tekstverwerken. Natuurlijk is het wel toegestaan om eigen software te installeren. Wel adviseert de school om antivirussoftware te installeren. Voor iPads, tablets en Chromebooks is dit niet nodig.

Moet ik het device verzekeren?

Als u een device aanschaft via The Rent Company, dan is er de mogelijkheid voor u om de abonnementsvorm te kiezen. In deze abonnementsvorm zit een verzekering en service inbegrepen. Mocht het device stuk gaan, dan kunt u deze bij systeembeheer inleveren en ontvangt uw kind een vervangend device totdat hun eigen apparaat is gerepareerd. Dit is geheel kosteloos. Mocht u geen device via school aanschaffen, dan kunt u natuurlijk ook een aparte verzekering afsluiten.

Is er een helpdesk?

Om de leerlingen zo goed mogelijk te kunnen helpen met hun device, kunnen ze terecht bij systeembeheer. Deze zijn de beschikbaar tijdens de grote pauzes. Daar kunnen alle leerlingen terecht met allerlei vragen over hun device. Er worden geen devices gerepareerd op school. Mocht het device stuk zijn, dan kunnen ze daar ook terecht voor een vervangend device. Leerlingen die hun eigen device niet hebben aangeschaft via school kunnen bij systeembeheer een device in bruikleen krijgen voor een maximum van veertien dagen. Voor leerlingen die een device gekocht hebben via The Rent Company is dit kosteloos mits ze een abonnementsvorm hebben afgesloten (zie vorige kopje).

Zijn er afspraken over de veiligheid?

Om ervoor te zorgen dat iedere leerling veilig en goed kan omgaan met hun laptop, worden er tijdens het schooljaar cursussen gegeven over het gebruik van de devices van de leerlingen. Ook zal dan het BYOD-protocol worden toegelicht. Daarin staat een overzicht van alle afspraken omtrent BYOD-onderwijs. Aan deze afspraken moeten de leerlingen zich houden.

Klik hier om het BYOD protocol te openen.

Hoe kan ik een device aanschaffen?

Een device (laptop, Chromebook of tablet) kan aangeschaft worden via een willekeurige elektronicazaak of via onze partner The Rent Company.  Klik hier voor meer informatie over het bestellen van een device via The Rent Company.

Heeft u overige vragen betreffende BYOD?

Voor overige vragen betreffende BYOD kunt u contact opnemen met dhr. G. Hake. Dit kunt u telefonisch doen of per e-mail